GO OUT 'N PLAY

two drifters off to see the world

W CHIANG RAI I NARKOTYCZNE URODZINY

Wsiadając do busa jadącego do Chiang Rai Grzesio czuł się już słabo, lecz gdy po pięciu godzinach wysiadaliśmy z niego, było zdecydowanie gorzej. Tuk tuk z dworca autobusowego do hotelu, aspiryna i do łóżka. Następnego dnia wyszłam sama przejść się po okolicy. Byliśmy zabezpieczeni na każdą ewentualność, na tej samej ulicy znajdował się szpital, trochę dalej było krematorium, i sklepiki z trumnami – ładne takie mają w Tajlandii, pozłacane. Po dwóch dniach na szczęście nadeszło cudowne ozdrowienie i wyruszyliśmy pozwiedzać, przeszliśmy się na targ, na którym można było kupić wszelkie artykuły użytku codziennego, od suszonych robaków, do rajstop z dziurką. Jak zwykle nie odmówiliśmy sobie kosztowania pysznych, świeżych owoców.

Szwendaliśmy się po mieście, błądziliśmy po uliczkach, odwiedzaliśmy napotkane świątynie. Jedna z nich zdecydowanie wyróżnia się od pozostałych. Nazywa się Wat Rong Khun i z daleka przypomina zamek księżniczki z bajki “Frozen”. Wydaje się, że jest wykuta z lodu, mieni się w słońcu i mamy wrażenie, że zaraz się rozpłynie. Z bliska okazuje się, że świątynia mogłaby być domem złej czarownicy, a nie dobrej księżniczki. Na drzewie straszą nas dziwaczne, diabelskie głowy. Podchodzimy bliżej, wokół nas z ziemi wyrastają błagalne ręce, a wejścia strzegą dwie uzbrojone w miecze, rogate postaci. Przechodzimy przez mostek by wejść do świątyni, w środku jest już spokojnie, całe zło zostało na zewnątrz.

Ostatni dzień w Tajlandii wypadł w moje urodziny. Wskoczyliśmy na skuter i wyruszyliśmy w kierunku złotego trójkątu, miejsce w którym zbiegają się granice Birmy, Tajlandii i Laosu. To tu uprawiano mak lekarski, z których produkowano najpierw opium, a potem morfinę i heroinę. Tajlandia uporała się już z narkotykowym biznesem, natomiast w Laosie i Birmie wciąż można znaleźć jeszcze plantacje maków, udział tych krajów w światowej produkcji heroiny to ok 5%, natomiast prym wiedzie dziś Afganistan. Jeszcze 30 lat temu Laos, Tajlandia i Birma odpowiadały łącznie za 70% wyprodukowanej na świecie heroiny. Na miejscu znajduje się duże, nowoczesne muzeum związane z historią produkcji i dystrybucji opium (Hall of Opium). Możemy poznać historię wojen opiumowych, zobaczyć narzędzia do zbierania soku z niedojrzałych makówek oraz przybory do palenia narkotyku, czy też metalowe odważniki do starych wag.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy rzece Mekong, po drugiej stronie widać było już Laos, patrzyliśmy na drugi brzeg i zastanawialiśmy się, co nas tam czeka.

Przyzwyczajeni do dziur na wyboistych filipińskich drogach doznaliśmy pewnego szoku przemierzając trasę z Chiang Rai na północ do granicy z Birmą i Laosem. Droga szeroka i równa jak stół, żadnych nierówności czy kolein i można grzać do przodu. Jednak jest pewna zaleta tych dziurawych dróg, podąża się nimi powoli, można zajrzeć ludziom do ich chat, przyjrzeć się jak pracują na polach, obserwować zwierzęta i przyrodę. Po szerokiej autostradzie gnamy dużo szybciej i niewiele zapamiętujemy z tego co widzimy.

Urodzinowy dzień kończy się tajskim spa i drinkiem. Nastrój trochę nostalgiczny, w takie dni jak ten odczuwa się dużo bardziej odległości, które dzielą nas od domu.

2 comments on “W CHIANG RAI I NARKOTYCZNE URODZINY

1. Szwagier
    March 25, 2015

Aga- dzieki za wpis bo juz sie wszyscy tu martwili o was. Ale skad ta zmiana nastroju? Czyzby urodziny tak zadziałały? 🙂

• Go Out N Play
      March 25, 2015

To wszystko przez te narkotyki 😉 😉 Aktualnie jestesmy w Peru, w Arequipie, planujemy za kilka dni jechac na Machu Piccu, postaram sie znow cos wiecej pisac, ale jestesmy coraz bardziej zmeczeni i coraz trudniej jest sie zebrac do kupy.